اخبار زمین شناسی

اخبار زمین شناسی

 کارگاه علمی زمین شناسی با عنوان کانی شناسی در تاریخ چهار شنبه 23/9/90توسط گروه زمین شناسی ناحیه چهار قم در آموزشگاه ماندگار امام صادق (ع برگزار شد

اخبار زمین شناسی و علوم مربوط
نقشه دقیق عمیقترین نقطه جهان ترسیم شد PDF چاپ پست الکترونیکی
اخبار علوم پایه - اخبار زمین شناسی و علوم مربوط
جمعه, 18 آذر 1390 15:02

godaleamigh1

دانشمندان توانسته اند برای اولین بار و با جزئیاتی منحصر به فرد، نقشه ای دقیق را از گودال ماریانا، عمیقترین بخش شناخته شده در جهان ترسیم کنند.

دراز گودال ماریانا در غرب اقیانوس آرام، درازایی برابر دو هزار و 500 کیلومتر دارد و عمق آن از سطح دریا 10 هزار و 994 متر است.

این مطالعه جدید که توسط مرکز نقشه برداری اقیانوسی و ساحلی یا CCOM انجام گرفته، با هدف تعیین وسعت قلمرو آمریکا در منطقه تکمیل شده است. عمیقترین نقطه در این گودال که با نام "ژرفای چلنجر" شناخته می شود، با طولی بلندتر از اورست به درون پوسته زمین نفوذ کرده است.

دانشمندان این درازگودال را از شمالی ترین نقطه تا جنوبی ترین نقطه مورد بررسی قرار داده و نقشه آن را ترسیم کرده اند. برای انجام این کار از دستگاه "چندپرتوی اکوساندر" که بر روی یک کشتی نقشه برداری آمریکا نصب شده بود، استفاده شده است. این ابزار به محققان امکان می دهد ردپای امواج صوتی عمود بر مسیر مستقیم حرکت کشتی را نقشه برداری کنند، به این شکل نقشه این دراز گودال با دقت و وضوحی برابر 100 متر به دست آمد.

اطلاعات به دست آمده از این تحقیق می تواند علاوه بر تعیین محدوده مرزی آمریکا، فواید علمی فراوانی داشته باشد. زمین شناسان می توانند با کمک این نقشه درک بهتری از یکی از شگفت انگیزترین نقاط فرورانشی زمین به دست آورند. درازگودال ماریانا در اثر فرورانده شدن بخشی از پوسته اقیانوسی آرام به زیر صفحه تکتونیکی فیلیپین به وجود آمده است.

این نقشه همچنین برای تیمهایی که قرار است برای کشف اعماق این گودال به درون آن سفر کنند می تواند ارزشمند باشد. تا کنون تنها دو انسان در سال 1960 توانسته اند به ژرفای چلنجر سفر کنند.

منبع:خبرگزاری مهر

هشدار مسولین:
شهرک قدس استان قم به گسل زلزله نزدیک است
مسوولان استان قم از نزدیکى یکى از شهرکهاى مسکونى استان قم به گسل‌ زلزله خبر داده و نسبت به عواقب آن هشدار دادند. آنان با توجه به ‌این مساله و وجود خاک نامناسب، شهرک قدس قم را در معرض خطر دانسته و خواستار اقدام عاجل متولیان امر شدند.
.مهندس "مجاهد ضیایى" معاون عمرانى استاندارى قم  گفت: شهرک قدس به دلیل خاک نامناسب و نزدیکى به‌گسل زلزله بیشتر از دیگر نقاط این استان مورد تهدید مى‌باشد
 وى افزود: وجود خاک‌هاى دستى از جمله رس و آهک در این منطقه لزوم ساخت و ساز اصولى و فنى راضرورى دانست.
 ضیایى ادامه داد: از سویى خاک منطقه نفوذ ناپذیر است و آب در سطح جارى شده و پایه ساختمان‌ها را در معرض خرابى قرار داده ‌است. وى افزود: اخیرا نیز آب‌هایى که هنوز منشاء آن مشخص نشده در این شهرک ‌روان شده که برخى معتقدند از بالا دست به این منطقه سرازیر شده و یا منشا فاضلاب دارد و این آبها تاثیرات مخرب بر روى ساختمان‌ها داشته است. ضیایى، خطر تجمع این قبیل آبها را با توجه به تکانهاى زمین خطرناک ذکر کرد و بیان داشت: در سال گذشته تجمع آب در پایه دیوار یک مدرسه دخترانه ‌در این منطقه و همزمانى آن با وقوع زلزله یک و نیم ریشترى در منطقه موجب وارد شدن خسارت عمده به‌این مدرسه شد.
 وى افزود: مطالعات زمین شناختى و تجمع آبهاى سطحى، شناسایى خاکهاى دستى منطقه و منع ساخت و ساز بر روى این خاکها و یا رعایت کامل اصول فنى ساختمان بر عهده شهردارى مى‌باشد. رییس ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه قم نیز گفت: پیش از این در خصوص ساخت و ساز اصولى و فنى در این منطقه با توجه به مطالعات پهنه بندى زلزله هشدار داده شده بود. "محمد جواد کمالى" با اشاره به توصیه‌هاى پژوهشکده زلزله شناسى تهران که وظیفه پهنه‌بندى زلزله قم را برعهده داشته است، افزود: آنان معتقدند، صدور پروانه ساخت و ساز در شهرک قدس به مطالعات مشاور ذى‌ صلاح و طراحى مهندسى ویژه نیازمند است.
وى، ادامه مى‌دهد: این پژوهشکده ساخت و ساز بر روى خاکهاى دستى در شهرک قدس را قویا منع نموده و استفاده از چاههاى جذبى را هشدار داده است. معاون خدمات شهرى قم نیز گفت: "زه" آب منطقه شهرک قدس بالا است و مردم باید در ساخت و ساز ساختمان رعایت اصول فنى را نموده و از ساخت زیر زمین به ‌خصوص در مناطقى که احتمال آب گرفتگى بیشتر است، پرهیز کنند. در حال حاضر فعال‌ترین گسلهاى قم در منطقه لنگرود و جنوب قم واقع شده که بخش‌هاى کوه خزر، شهرک قدس،زین‌الدین،ایثار و صفاشهر را تهدید مى‌کند.
منبع:سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور
گونگی پیش بینی زلزله توسط حیوانات کشف شد PDF چاپ پست الکترونیکی
(1 رای, میانگین: 2.00 از 5)
اخبار علوم پایه - اخبار زمین شناسی و علوم مربوط
پنجشنبه, 17 آذر 1390 22:27

pishbinyzelzeleh

نتایج بررسی های جدید نشان می دهد احتمالا حیوانات متوجه تغییرات شیمیایی ایجاد شده در آب های زیر زمینی پیش از زلزله می شوند.

 
اکسیژن حدود دو و نیم میلیارد سال عمر دارد PDF چاپ پست الکترونیکی
اخبار علوم پایه - اخبار زمین شناسی و علوم مربوط
یکشنبه, 13 آذر 1390 19:27

o2 تحقیقات جدید دانشمندان حاکی از آن است که اکسیژن احتمالا دو میلیارد و 480 میلیون سال عمر دارد.

 
ایران در علم زمین شناسی در منطقه پیشگام است PDF چاپ پست الکترونیکی
اخبار علوم پایه - اخبار زمین شناسی و علوم مربوط
جمعه, 11 آذر 1390 20:01

zaminshenasi

مدیر گروه زمین شناسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: ایران در زمینه علم زمین شناسی و انجام تحقیقات علوم زمین در منطقه پیشگام است.
'محسن رضایی ' روز چهارشنبه  افزود: تحقیقات و مطالعات زیادی در زمینه علوم زمین شناسی در رشته های مختلف این علم در دانشگاه های کشور در حال انجام است که بیشتر آنها کاربردی است.

وی اظهار داشت: مقالات محققان ایرانی در بسیاری از مجلات جهانی به چاپ می رسد که این نشان از علمی و کاربردی بودن این مقالات دارد . این در حالی است که همچنان شاهد افزایش چاپ این مقالات در سطح جهانی هستیم.

مدیر گروه زمین شناسی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: در چند سال اخیر علم زمین شناسی در کشور ما پیشرفت زیادی داشته و به بحث مخاطرات زمین شناسی توجه ویژه شده است.

وی اظهارداشت: ایران کشوری است که بیشترین بلایای طبیعی از قبیل زلزله ، سیل، خشکسالی ها و فرونشت را داراست بنابراین پرداختن به این مباحث در قالب مقالات و تحقیقات علمی الزامی است که خوشبختانه در چند سال اخیر توجه ویژه ای به این امور شده است.

رضایی ادامه داد: هم اکنون در بیشتر دانشگاه های کشور رشته های مربوط به زمین شناسی در سطوح کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا فعال است و هیچ گونه مشکلی در زمینه استاد دانشگاه در رشته های مرتبط به علوم زمین در کشور وجود ندارد.

منبع:خبرگزاری ایرنا

 

 
هسته خارجی زمین بدون اکسیژن است PDF چاپ پست الکترونیکی
اخبار علوم پایه - اخبار زمین شناسی و علوم مربوط
دوشنبه, 07 آذر 1390 17:02

hasteh_kharegi1گروهی از دانشمندان آمریکایی و چینی با بازسازی شرایط فشار و دما در هسته خارجی زمین نشان دادند که برخلاف تصور، اکسیژن در این منطقه از سیاره ما بسیار ناچیز است.

برپایه مدلهای کنونی علاوه بر مقادیر بالای آهن، هسته خارجی زمین محتوی مقدار کمی از عناصر سبک برای مثال، گوگرد، اکسیژن، سیلیسم، کربن یا هیدروژن است. از آنجا که اکسیژن فراوانترین عنصر سیاره ما است، بنابراین می توان انتظار داشت که بخش مهمی از عناصر سبک داخل هسته خارجی زمین را تشکیل دهد.این درحالی است که گروهی از دانشمندان لابراتوار ژئوفیزیک کارنگی آمریکا و دانشگاه تکنولوژی ووهان چین اطلاعات تجربی جدیدی را به دست آوردند که طیفی از عناصر سبک داخل زمین را با استفاده از اطلاعات لرزه نگاری دسته بندی می کند و نشان می دهد که در هسته، اکسیژن حضور قابل توجهی ندارد.

نتایج این تحقیقات معانی مهمی برای درک دوره شکل گیری زمین و حرکات همرفتی داخلی دارند. اعتقاد بر این است که عناصر سبک بر روی این حرکات که برای هسته خارجی مایع بسیار مهم هستند تاثیر می گذارند و هسته خارجی مایع نیز میدان مغناطیسی زمین را می سازد.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "ما نمی توانیم مستقیما از هسته نمونه برداری کنیم، بنابراین باید مدلهای خود را با ترکیب نتایج آزمایشات آزمایشگاهی و اطلاعات لرزه نگاری بهبود بخشیم."

یکی از مشکلاتی که در این نوع مطالعات وجود دارد در این است که با افزایش عمق، فشار و گرما نیز افزایش می یابد و موجب می شود که مواد به روشی مفتاوت از آنچه که در سطح دیده می شود رفتار کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد